Am avut în liceu o profesoară de istorie de-a
dreptul extraordinară. Avea acel talent – din ce în ce mai rar regăsit la
profesorii noştri – de a te face să pleci acasă cu lecţia învăţată deja în ora
în care a fost predată.
Această fantastică profesoară a avut şi darul de a ne deschide ochii şi
minţile, punându-ne mintea la contribuţie, îndemnându-ne să ne folosim capul
spre a interpreta evenimentele istorice.
Aveam 16 ani în 1989 şi încă o aveam profesoară (avea să plece ulterior). După
revoluţie, ne-a pus să scoatem caietele pe bancă şi am început să tăiem – la
îndrumările ei – toate pasajele deformate ale istoriei pe care o predase până
atunci. Chestiile cu tovarăşu' şi comunismu' bun şi rolul comunismului în
propăşirea neamului etc. etc.
Ne-am bucurat deopotrivă, elevii şi
profesoara, am împărtăşit o bucurie unică: aceea de a RESCRIE istoria în sala
aia de clasă. Emoţie, entuziasm... care au ajuns la maximum când doamna
profesoară ne-a cerut NOUĂ părerea despre cum ar trebui modificate unele
pasaje, despre cum ar trebui reinterpretată şi rescrisă istoria României.
Ne-a dat chiar şi o primă temă: "Ion
Antonescu – pro şi contra". Am făcut două echipe – una pro şi una contra –
şi ne-am pregătit cum am putut mai bine (ne-a pus doamna să ne facem dosar, cu
fişe, cu poze, cu extrase din ziare, cu tot ce puteam noi găsi pe tema dată).
"Confruntarea" a avut loc în două
etape, parcă, dacă nu chiar mai multe. Au fost cele mai frumoase lecţii de
istorie din viaţa mea. Au urmat şi altele – de altfel toate lecţiile doamnei
profesoare erau minunate – dar acele prime ore de istorie cu discuţiile
"pro şi contra" au rămas de-a pururi întipărite în memoria şi în
sufletul meu.
Nu ştiu ce echipă a "câştigat", ştiu
doar că am învăţat de la această profesoară să interpretăm faptele, să aducem
argumente, să vedem toate laturile unui om politic, să privim istoria din
diferite puncte de vedere.
A fost primul exerciţiu cu adevărat democratic
din acel liceu terorizat de o tovarăşă activistă – care actualmente (cum
altfel?) îl şi conduce, probabil democratic, că, deh, nu mai e cazul să îi
ameninţi cu exmatricularea pe elevii care nu participă la demonstraţiile de
omagiu pentru tovarăşu'.
Nu ştiu dacă fosta mea profesoară de istorie,
dacă ar ţine astfel de lecţii azi, ar fi condamnată în vreun fel de recent
adoptata Lege Antilegionară.
Bănuiesc însă că i-ar fi teamă să facă un
demers asemănător celui pe care vi l-am împărtăşit – aşa cum i-a fost teamă pe
vremea lui Ceauşescu să ne predea adevărata istorie, sau, mă rog, altă istorie
decât cea oficială.
Şi dacă totuşi nu i-ar fi teamă, această lege
antilegionară păcătuieşte prin multe lacune, fie ele şi "doar" de
terminologie - interpretabilă extrem de subiectiv - şi, ca atare, este
susceptibilă de grave erori şi abuzuri judiciare de care ar putea
"beneficia" aceia care s-ar încumeta să mai ţină lecţii de istorie
aşa cum o făcea profesoara mea în anii '90.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu