* Armonizarea cu legislaţia europeană? * Impactul asupra economiei * Impactul asupra sănătăţii * Fineţuri lingvistico-juridice * Impactul psiho-social *
I. Armonizarea cu legislaţia europeană?
Evident, autorii
legii nu au făcut nici un fel de studiu de impact, din nici un punct de vedere.
Invocând armonizarea cu legislaţia europeană, s-au grăbit să interzică
fumatul chiar şi în localuri – unde până acum era permis – deşi în majoritatea
ţărilor UE legile "draconice" nu sunt nici pe departe atât de draconice ca la noi:
în Germania fumatul e şi nu e interzis, în Franţa (care are una dintre cele mai
stricte legi anti-fumat) se poate fuma pe terase acoperite (care în noua
noastră lege pot fi considerate închise) etc. Iar în majoritatea ţărilor
schimbarea a fost însoţită de consultări
sociale şi dezbateri sociale, ce au dus la "convingerea" părţilor
care se opuneau. Nu a fost cazul la noi. Ca de obicei, de altfel.
O raită prin
Wikipedia ne arată că, din cele 27 de ţări ale UE, doar în 10 (zece) state
fumatul este total interzis în toate locurile publice închise: Belgia,
Bulgaria, Cipru, Grecia, Ungaria, Irlanda, Letonia, Spania, Marea Britanie şi
Olanda. Interesant este că în Olanda este permis fumatul de canabis
(inclusiv a haşişului), atâta vreme cât nu este amestecat cu tutun.
În plus, chiar şi în
unele din aceste ţări cu interdicţii draconice există excepţii şi prevederi
legale care uşurează viaţa fumătorilor. Astfel:
În Spania
este permis fumatul în hoteluri, spitale de psihiatrie, închisori, cămine de
bătrâni (o prevedere de bun-simţ, pe care "naziştii antifumat" de la
noi şi de aiurea nici măcar nu au anvizajat-o, cum nu au luat în considerare nici fumatul în cadrul unor manifestări artistice, cum ar fi piesele de teatru!).
Adăpost pentru fumători în Anglia (Foto: Mtaylor848 pe Wikipedia)
În Scoţia este
interzis fumatul în spaţii închise. Dar spaţiul închis este definit ca spaţiul
acoperit în proporţie de 50% (adică, de exemplu, dacă ai o terasă mai puţin
de jumătate acoperită se consideră deschisă şi ai voie să fumezi şi sub
acoperişul ăla – ceea ce noua noastră lege nu permite). De asemenea, se
face excepţie în cazul hotelurilor.
În restul
de 17 (şaptesprezece) ţări UE (Austria,
Croaţia, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Italia, Lituania,
Luxemburg, Malta, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Suedia) fumatul în locuri publice închise este parţial
permis – mai exact este permis în localuri
de alimentaţie publică (baruri, cafenele, pub-uri, cluburi, unele
restaurante), în anumite condiţii, fie prin delimitarea spaţiilor de nefumători
şi de fumători (în general special amenajate, cu ventilaţie etc.), fie prin
amenajarea unor cabine sau camere de fumat (în unele se pot servi
băuturi sau alte produse, în altele nu), sau în cluburi speciale pentru
fumători de trabuc şi pipă (cazul Lituaniei). Cu observaţia că în Germania
depinde în ce land te afli (în 40% din landuri fumatul este total interzis) şi
că în Croaţia există o interesantă excepţie: li se permite să fumeze gardienilor
din spitalele de psihiatrie ;)
II. Impactul asupra economiei
Legiuitorii nu şi-au
pus problema impactului acestei legi asupra economiei româneşti. Având în
vedere că:
1. Aportul industriei
tutunului la bugetul de stat şi la PIB-ul României este pe locul doi ca mărime după
industria petrolului (adică, mai pe româneşte, şoferii şi fumătorii ţin
economia românească în viaţă);
2. Accizele din
ţigări se duc la Fondul de Sănătate, care ar putea fi văduvit (prin
efectele legii antifumat) de o sumă imensă ce va trebui compensată cumva ;
3. Imensa majoritate
a localurilor - şi cvasi-totalitatea localurilor mici - se bazează pe
clienţi în majoritate fumători,
nu trebuie să fii
economist ca să-ţi dai seama că e posibil ca România să se confrunte cu o mică criză
rezultată din această lege anti-fumat – pe de o parte din pierderea
contribuţiilor fumătorilor la bugetul de stat, inclusiv la Sănătate (taxe
şi accize, cam 10 lei / pachet), pe de altă parte din falimentul a
(zeci? de) mii de mici întreprinzători care ţin un băruleţ de fumători. Dar, în
fine, lipsa de interes a statului român faţă de micii întreprinzători este
notorie, aşa că trec peste asta şi ajung la
III. Impactul asupra sănătăţii
Aş putea pune pariu
că fumătorii nu se vor lăsa de fumat – aşa cum mulţi nu au făcut-o nici după introducerea
noilor pachete cu poze de groază şi avertismente care mai de care mai înfiorătoare.
Iar impactul noii legi asupra sănătăţii lor va fi în general negativ.
Iată doar 3 motive:
1. Chiar şi după
această lege, fumătorul îşi va lua oricum porţia zilnică de tutun. Doar
că, probabil, în doze mai rare, dar şi mai mari. Iar asta nu are
cum să fie "mai bine" pentru fumători.
2. În plus, fără
posibilitatea de a fuma măcar într-un gang (care, de acum încolo,
conform noii legi anti-fumat, va fi considerat spaţiu închis, pentru că
are doi pereţi şi un tavan), fumătorii vor fi mult mai expuşi
intemperiilor, nevoiţi să fumeze afară, pe caniculă, în ger, în vânt
(şi da, o vor face, dacă nu vor avea încotro!) – ceea ce, nu-i aşa, nu poate
fi nicidecum bine pentru plămânii lor şi aşa slăbiţi…
3. Cât priveşte
fumatul în spaţii închise… Evident că acesta va continua, doar că în
spaţiile închise ale propriilor locuinţe – ceea ce s-ar putea dovedi mai
nociv pentru sănătatea fumătorilor, căci, nu-i aşa, una e să fumeze
patru-cinci persoane într-o sufragerie şi alta e să fumeze douăzeci într-un bar
dotat cu "sisteme de ventilaţie funcţionale" (cum permitea legea până
acum), care cât de cât fac aerul mai respirabil.
Iniţiatoarea legii
se arată deosebit de îngrijorată de situaţia fumătorilor. Dar fiind, evident,
nefumătoare, îi lipseşte perspectiva mai largă a situaţiei fumătorilor ca
oameni, cu ca cifre în statistici. Omeneşte vorbind (nu statistic, dar cine
ştie ce ar dezvălui statisticile?), riscurile pe care le prezintă fumatul vor
creşte după aplicarea noii legi antifumat – cel puţin din motivele arătate.
Probabil un medic ar putea confirma cele de mai sus.
Eu nu sunt medic, dar sunt
fumătoare. Iar cele trei situaţii de mai sus le-am trăit pe pielea mea. Şi tot
din experienţă (a mea şi a altor fumători învederaţi) mai pot spune că mulţi
fumători care fumează în condiţii restrictive, pe fugă, vor trage mai lung şi
mai adânc din ţigară, fără pauză, până la capătul capătului – nici un milimetru
nu va rămâne până la filtru. Prietenii ştiu de ce ;). Şi nu, nu e bun obiceiul acesta,
iar fumătorul va fi de acord cu asta. Dar
el există şi e greu de combătut. De ce şi cum, voinţă versus dependenţă, fumatul ca boală cronică etc. etc. constituie subiectul altei discuţii.
Interesant este faptul
că, iniţial, în forma înaintată la Senat, proiectul de lege cuprindea o
prevedere conform căreia sumele încasate din amenzile aplicate
contravenienţilor se fac venit la bugetul de stat şi se virează către
bugetul Ministerului Sănătăţii pentru finanţarea programelor naţionale de
sănătate . Această prevedere nu se regăseşte în forma finală a legii,
trimisă spre promulgare.
De altfel, în ciuda
sumelor enorme cu care industria tutunului (deci, de fapt, fumătorii) contribuie
la PIB-ul României - 4,7 miliarde euro în 2014 – statul NU (mai) alocă
banii necesari pentru programul naţional STOP FUMAT. Nu mai departe de 2014, acest program a fost… "stopat" din lipsa fondurilor. De altminteri, sumele alocate oricum nu acopereau "tratamentul gratuit
acordat de stat fumătorilor din taxa pe viciu", iar mulţi dintre fumătorii
care voiau să se lase trebuiau să scoată bani din buzunar pentru respectivul
tratament (NOTA BENE: o persoană care fumează un pachet pe zi contribuie la
stat cu circa 3.600 lei pe an!)
Pe scurt: statul îi jupoaie pe fumători de bani, promiţându-le
în schimb un program pentru a-i ajuta să se lase de fumat, după care nu-i
ajută, dar se îngrijeşte de o lege prin care îi face pe toţi potenţiali contravenienţi.
Trebuie subliniat că
noua lege antifumat nr. 15/2016 nu aduce nimic nou în sensul directivelor
europene menite să combată efectele negative ale fumatului şi să protejeze
consumatorii de tutun. Acestea recomandă, de exemplu, măsuri pentru transparentizarea
tuturor ingredientelor ţigărilor, inclusiv aditivii, precum şi reglementarea
folosirii acestora din urmă.
Probabil că, dacă
această transparentizare a ingredientelor s-ar produce, ar
creşte şansele ca unii fumători să se lase de fumat, când vor constata ce
bagă în plămâni pe lângă tutun…
Probabil că, dacă reglementarea
aditivilor s-ar produce, s-ar micşora riscul unor boli pe care
aceşti aditivi le-ar putea eventual provoca.
Probabil că, dacă sumele
din taxa pe viciu (adică 1,3 miliarde lei anual, adică aproape 290 milioane euro!)
ar fi folosite pentru programe antifumat,
numărul fumătorilor într-adevăr ar
scădea.
Acestea
sunt problemele reale ale fumătorilor (şi ale potenţialilor fumători), NU locul
unde vor fuma – căci
de fumat, vor fuma în continuare, cu şi fără această lege. Şi, în continuare,
nefumătorii vor alege dacă vor sta în preajma fumătorilor sau nu. În continuare
liceenii fumători vor găsi metode ingenioase de a-şi face rost de ţigări, dar
şi locuri unde să le fumeze.
Dar doamna Manuela Mitrea,
iniţiatoarea legii, nu a luat directivele europene nici măcar ca pretext
pentru noua lege, darămite ca premisă, NU introduce nici o prevedere nouă
care să fie stipulată în aceste directive (în urma cărora s-a adoptat Legea
349/2002 şi care s-au modificat între timp, spre binele consumatorilor de
tutun – vezi Directiva 2014/40/UE),
ci se ocupă doar de restricţionarea până la limita absurdului a spaţiilor de
fumat din România, determinându-i astfel pe fumători să fumeze în condiţii
mai improprii şi, ca atare, mai dăunătoare sănătăţii.
Înainte de a merge
mai departe, mă opresc asupra unui alt aspect care mi-a sărit în ochi când am
citit noua lege.
Vechea lege
prevedea, la art. 9, că posturile de radio şi televiziune vor pune 30 minute
săptămânal la dispoziţia Ministerului Educaţiei, a Ministerului Tineretului şi a
Ministerului Sănătăţii, în vederea difuzării de materiale promoţionale pentru prevenirea
şi combaterea fumatului. Las deoparte faptul că n-am (mai) văzut şi auzit pe
nicăieri astfel de reclame (apropo: legea nu prevede vreo sancţiune, ceva,
dacă astfel de materiale nu sunt difuzate) şi observ că noua lege antifumat
introduce printre entităţile beneficiare de spaţiu de emisie şi ONG-uri independente
de industria tutunului, şi care au ca obiectiv al activităţilor reducerea
consumului de tutun. Hm… asta mă face să-mi fac repede un ONG din ăsta (gen
Coaliţia România Respiră) şi să "aplic"
repede pentru nişte fonduri europene, ceva, ca să lupt din toate
puterile împotriva fumatului. Dacă îmi intră şi mie ceva bani în buzunar la
afacerea asta, ar fi cu atât mai bine şi toată lumea ar fi mulţumită, nu-i aşa?
(Notă pentru cei ce ar putea lua afirmaţiile mele ad litteram: evident
că eu, personal, n-am să fac asta, ci dimpotrivă, poate le voi propune celor de
la Liga Fumătorilor să facă
un ONG pentru drepturile fumătorilor şi mă voi alătura lor ;) )
IV. Fineţuri lingvistico-juridice
Evident că n-aveau
cum să-mi scape. Nu voi intra într-o analiză detaliată, dar trebuie să le
enumăr şi pe acestea:
1. Spaţiul
public închis (Art. 2,
lit. m) este definit ca orice spaţiu accesibil publicului sau
destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori
de dreptul de acces, care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este
delimitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de
caracterul temporar sau permanent.
Mai pe româneşte: un
gang, un balcon, un adăpost RATB, orice intrând (oricât de mare) la o clădire, chiar şi o verandă, indiferent cât de mare (dacă
are ceva care să semene cu un "perete", chiar şi numai într-un singur
capăt), toate acestea vor fi considerate, conform Legii antifumat, "spaţii
închise".
În plus, conform
DEX, adj. public are două sensuri: 1. Care aparţine unei
colectivităţi umane sau provine de la o asemenea colectivitate; care priveşte
pe toţi, la care participă toţi şi 2. Al statului, de stat; care priveşte
întregul popor; pus la dispoziţia tuturor. De analizat!
Terasă tip "spaţiu închis", conform noii legi antifumat (Foto: lariana.ro)
Cât despre acel sau
pe care l-am subliniat: a mai fost pus în discuţie de cineva (un senator,
pare-mi-se) care a arătat că acest cuvânt poate "întinde" legea până
în casa omului. Căci casa omului este, în general, destinată utilizării
colective, cu excepţia cazurilor în care e locuită de o singură persoană,
nu-i aşa?
De asemenea, indiferent
de forma de proprietate ori de dreptul de acces sună
cam abuziv şi încălcător de drepturi şi libertăţi fundamentale. Las analiza pe
seama juriştilor şi trec la
2. Mijlocul de
transport în comun - definit ca orice vehicul utilizat pentru
transportul contra cost al persoanelor, incluzând astfel şi taxiurile.
Toate bune şi frumoase, doar că Legea serviciilor de transport public local,
nr. 92/2007 - Art. 4. (1) d) – ne zice
nouă că mijloace de transport în comun pot fi autobuze, troleibuze,
tramvaie sau metrou (fără nici un etc. în coadă);
3. Interesantă este
şi definiţia ţigaretei electronice: un produs care poate fi folosit
pentru consumul de vapori care conţin nicotină prin intermediul unui muştiuc sau
orice componentă a acestui produs, inclusiv un cartuş, un rezervor şi
dispozitivul fără cartuş sau rezervor. Deci: o ţigară electronică
este unul şi acelaşi lucru cu un rezervor de ţigară electronică. Sau cu un
cartuş. Fenomenal, doamnă Manuela Mitrea! Eu recunosc că aici am
rămas fără cuvinte…
V. Impactul psiho-social
L-am lăsat la urmă
pentru că prezintă cea mai mică importanţă în ochii legiuitorului (dacă
prezintă vreuna).
Mare parte din
populaţia României fumează. Avem chiar un cult al ţigării. Am găsit pe
dilemaveche.ro un excelent articol pe această temă, semnat de Alina Popescu (articolul
aici),
intitulat Fumători, treceţi la zid!, pe care vă invit să-l citiţi, nu
înainte de a cita din el:
În plus,
trăiam în coada unui cult socialist al ţigării, o rămăşiţă a Epocii de Aur. În
coada mitului ţigărilor de şpagă, a pachetului de Kent destinat oamenilor
importanţi, cum ar fi doctori, avocaţi sau gestionari la Alimentara, a
ţigărilor bulgăreşti de contrabandă. În anii ’90, în România, doar dacă voiai
să faci opinie separată nu fumai. Sau dacă pur şi simplu nu se prinsese de tine.
Da, suntem diferiţi de
"ţările europene civilizate", unde funcţionează altă tradiţie, altă
educaţie, altă mentalitate – care, evident, au dat naştere altor legi (dar şi
acolo totul s-a petrecut treptat, în timp, cu consultarea societăţii civile).
Şi nici chiar în aceste ţări europene civilizate legile nu sunt atât de
draconice cum este această lege inspirată parcă din tradiţia formelor fără fond
a românilor…
Mare parte din fumătorii
români nu sunt pregătiţi pentru această lege. Mare parte din modificările aduse
de noua lege sunt aberante.
Cineva (un jurist,
pe un site specializat) zicea că legea antifumat modificată prin Legea 15/2016
nu încalcă nici un drept al fumătorilor, nici dreptul la proprietate, nici nu
discriminează pe nimeni. O avea dreptate, că-i jurist şi ştie mai bine. Dar eu
subliniez aici faptul că legea nici nu întăreşte vreun drept al fumătorilor
(care, supriză!, sunt consumatori şi au, teoretic, drepturi de consumatori,
iar o astfel de lege ar trebui să fie destinată
acestor consumatori în primul rând, căci, nu-i aşa, este o lege pentru prevenirea şi combaterea
efectelor consumului produselor din tutun). Şi în orice caz le ia fumătorilor o libertate (acordată
între nişte limite, cum e şi firesc) aşa, peste noapte, fără să îi întrebe
nimeni. Peste noapte au devenit contravenienţi dacă fumează într-un gang.
Sau la adăpost de ploaie, la intrarea în magazinul Cocorul.
Evident că toate
acestea vor avea un impact psihologic şi social puternic. După ce
că fumătorii suferă de o boală cronică (grea), după ce că plătesc din greu dependenţa
de tutun, atât financiar, cât şi, adeseori, medical, după ce că statul îi
jupoaie de bani pentru "vinovăţia" de a fuma, acelaşi stat, care foloseşte
taxa pe viciu la multe lucruri bune şi frumoase, numai la programe antifumat nu, acelaşi stat care nu se
îngrijeşte de drepturile lor (frumos enunţate în directive europene de care nu
se ţine seama), acelaşi stat îi pune la zid, îi marginalizează, îi discriminează
şi, evident, îşi doreşte cu ardoare să-i amendeze pe fumători şi pe toţi cei ce
până acum le-au pus un loc de fumat la dispoziţie, le-au oferit un cadru social
pentru consumul unui produs legal.
Înainte să închei, citez din alt articol pe care vă
invit să-l citiţi, semnat de Irina Maxim (îl găsiţi aici):
Fumatul
nu este ilegal, nici vânzarea de ţigări, nici cumpărarea acestora, nici
consumul lor. Nici nu există o limitare prin lege la numărul de pachete sau
ţigări pe zi.
Şi atunci
de ce, mă rog, mi se limitează alte drepturi? De ce sunt considerată ca fiind o
minoritate, o scursură a societăţii, care trebuie obligată să iasă afară
dintr-un local ca să fumeze? De ce sunt eu obligată de lege să stau afară în
frig, pe trotuare și pe la ferestrele birturilor? Pentru că am un viciu? Un viciu
permis de lege, să ne-nţelegem. Un viciu pe care dau bani grei, un viciu pentru
care statul meu încasează o grămadă de bani din taxe şi accize şi impozite şi
morţii mă-sii şi acelaşi stat îmi îngrădeşte dreptul de a fuma unde vreau eu.
Am înţeles
perfect şi am respectat cu totul legea prin care în baruri, restaurant şi
altele asemenea să fie delimitate clar spaţiile pentru fumători şi nefumători.
Asta pentru că am înţeles că nu-i poţi obliga pe sensibili, pe cei care nu
suportă fumul de ţigară, să stea în acelaşi loc cu ”hornarii”, cei care pufăie
în continuu savuroasele lor ţigări. Tot aşa înţeleg că nu e corect să-i
obligi pe cei care fumează să iasă afară. Dacă nefumătorii au tot dreptul să
stea în local, la fel ar trebui să aibă aceleaşi drepturi de a sta în local şi
fumătorii, chiar dacă în altă încăpere. E clară discriminare, marginalizare.
Mai departe, puteţi
citi pe Facebook răspunsul lui Dan Iliescu la întrebarea: este corect ca
legea sa oblige pe cineva sa acomodeze pe altcineva, pe proprietatea sa?
(vezi aici)
sau consideraţiile lui Sorin Dumitru Dobrilă privind taxele încasate de la
fumători, dar şi dreptul de proprietate pe care această lege îl încalcă (vezi
aici).
Atât deocamdată. Voi
mai răsfoi Internetul şi sper voi mai pune linkuri aici, pe aceeaşi temă.
Închei cu rugămintea
ca cititorii nemulţumiţi de acest articol să nu se deranjeze să formuleze
comentarii ce depăşesc limita bunului-simţ, pentru că nu le voi aproba
publicarea. Vă mulţumesc pentru înţelegere şi s-auzim numai de bine! :)
Draga mea...iti inteleg pozitia din perspectiva unui fumator...dar ca data statistica, stiai ca adolescenti fumatori de droguri ilegale precum etnobotanicele si marijuana au cel putin un parinte fumator de 2-3 pachete pe zi?
RăspundețiȘtergerede 2-3 pachete pe zi
Din ce cur ai scos statistica asta? Arata-mi si mie cel puțin doua studii care sa demonstreze aceasta afirmatie scelerată.
ȘtergereSi eu iti inteleg pozitia, si daca vine vorba de statistici, stii ca 100% dintre adolescentii fumatori de droguri ilegale beau apa? Eu zic sa interzicem apa. Ba chiar mare majoritate a acestor adolescenti au 2 picioare. Cred ca este o legatura aici cu siguranta, eu zic sa stabilim prin lege taierea unui picior la nastere pentru a preveni consumul de droguri ilegale.
ȘtergereAsta e o mare aberatie ! Sunt fumator si am cateva sute/mii de cunoscuti fumatori. Crede-ma, nu stiu nici o persoana ( parinte sau copil) consumatoare de droguri ilegale !
ȘtergereDa dragul meu si eu am trei copii care nu fumeaza , Eu si sotia da , de 35 ani fumam , CONCLUZIE ? Se numeste buna s-au proata educatie , Din pacate parintii mei nu au stiut cum sa-mi explice FUMATUL. Au crezut ca bataia este sfanta , Ei bine nu ,alta este rezolvarea.
ȘtergereSi ...? Ce daca au parinti fumatori de 2-3 pachete pe zi ? Nu ai vazut copii de fumatori, ambii parinti + bunicii si marterni si paterni, toti fumatori, si copilul nu a pus tigara in gura ????
ȘtergereAnonim, SI...? Ce daca adolescenti fumatori de droguri ilegale precum etnobotanicele si marijuana au cel putin un parinte fumator de 2-3 pachete pe zi? Nu ai vazut si adolescenti cu parinti fumatori si bunici atat materni cat si paterni, toti fumatori, si adolescentul nu a pus tigara in gura ? Cum a ajuns sa fumeze etonbotanice(?) ca parintii fumau tigari, nu ? Sa stii ca totul tine de educatie si anturajul copilului din afara familiei. Personal sunt fumatoare si toti din familia mea fumeaza si nu avem niciun membru tanar (nepot, copil) care sa fi fost tentat de a fumna. Nu pot si nu vreau sa ma las de fumat, si nu pot accepta sa fiu trimisa in strada, in ploaie sau ger, ca sa fumez !!!! De ce nu se pot face localuri/restaurante/baruri numai pentru fumatori ? Deci nu in incinta aceluiasi local, ci separat, la adrese diferite ????? La locul de munca, un spatiu amenajat civilkizat pentru fumat sau daca exista fumatori in companie, sa se faca birouri separate. Ma intreb unde va fuma chirurgul inainte de operatie ? Ce face un om fumator care dupa operatie, daca nu fumeaza, incepe cu tusea si i se deschide opoeratia, ce faci(?) duci operatul in strada sa fumeze ?
ȘtergereNu, nu ştiam. Dar nici nu am găsit vreo informaţie în acest sens pe tot netul (inclusiv pe site-ul A.N.A., care face studii oficiale în acest sens). Dacă îmi puteţi furniza un link, v-aş fi recunoscătoare.
RăspundețiȘtergereÎn altă ordine de idei: nu este vorba (doar) de perspectiva mea de fumător. Este o legea proastă. Prost concepută, cu definiţii proaste - şi, ca atare, cu restricţii tâmpite (doi pereţi cu un acoperiş înseamnă spaţiu închis? Pe bune??? etc. etc.) - şi care NU ia în seamă ultimele recomandări ale directivelor europene şi adevăratele probleme ale fumătorilor (şi ale potenţialilor fumători). Deşi este destinată, cel puţin declarativ, "prevenirii şi combaterii efectelor consumului produselor din tutun". Această lege NU aduce nimic nou în acest sens. Ba chiar dimpotrivă: restricţiile vor avea efecte mai dăunătoare asupra fumătorilor. La modul practic, în viaţa de zi cu zi, nu abstract, aşa, de dragul faptului de a spune că "am făcut ceva" antifumat, că "ne-am aliniat" la nu ştiu ce legislaţie europeană. Şi, de altfel, în general, nu orice lege europeană e bună doar pentru că e europeană.
In mod normal ar trebuie sa existe localuri strict pentru fumatori si localuri strict pentru nefumatori. Fumatori,hai sa indreptam acest abuz. Aceasta petitie va fi salvarea noastra daca strangem destule semnaturi: https://petitieonline.net/petitie/dorim_anularea_partiala_a_legii_anti_fumat_in_favoarea_separatiei_in_baruri_pentru_fumatori_si_baruri_pentru_nefumatori_cluburi_pentru_nefumatori_si_cluburi_pentru_nefumatori_-p62734148.html
RăspundețiȘtergereInformaţiile publicate de ECONOMICA.net pot fi preluate de alte publicaţii online doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. http://www.economica.net/legea-antifumat-a-fost-publicata-in-monitorul-oficial-din-16-martie-fumatul-va-fi-interzis-in-spati_113986.html#ixzz40WmLuInP
Subscriu !!!! Unde se poate semna petitia ?
ȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereUnde se poate semna petitia ?
RăspundețiȘtergereConider ca aceasta lege este o mizerie de fatada...
RăspundețiȘtergereGasiti parerea mea in detaliu pe blog http://myrelaxingroom.blogspot.ro/2016/03/tara-lui-papura-voda.html#gpluscomments
Tot respectul pentru acest articol!
RăspundețiȘtergereMulţumesc frumos!
Ștergere