The fight against the ban on smoking is not about the effects of smoking; it is about the intrusion of the state into the private life of citizens. This is what the supporters of the ban should understand. Below is an Open Letter to the supporters of the smoking ban in "public" spaces in Romania - the Romanian antismoking law includes in such "public" spaces even the private space of people who work at home.
___________________
Fără nici o îndoială, Legea Antifumat nr. 15/2016 încalcă grav drepturi fundamentale, precum dreptul la proprietate şi la viaţa privată. Luaţi de valul necesităţii combaterii fumatului şi a efectelor sale, unii cetăţeni ai României sunt gata să renunţe la aceste drepturi pentru "binele comun".
Liga Fumătorilor atrage atenţia asupra carenţelor Legii Antifumat nr. 15/2016, într-o Scrisoare Deschisă adresată domnilor Raed Arafat şi Vlad Voiculescu, care şi-au exprimat recent opoziţia faţă de proiectul adoptat în Senat şi aflat în dezbatere în Camera Deputaţilor pentru relaxarea prevederilor numitei legi. Vă invit să semnaţi această scrisoare pe pagina de Facebook a Ligii Fumătorilor, aici, sub formă de comentariu: "Susţin şi semnez". Şi nu uitaţi: Sharing is caring! _____________
Vă invit să citiţi şi:
Legea Antifumat sau antifumători?
Vechea, noua şi viitoarea Lege Antifumat - sau de ce ar trebui abrogată Legea 15/2016
_____________
Stimate Domnule Raed Arafat,
Stimate Domnule Vlad Voiculescu,
Stimate Domnule Vlad Voiculescu,
Cu tot respectul, se pare că aţi căzut într-o
capcană (ce se poate dovedi în timp periculoasă), în ceea ce priveşte Legea
Antifumat, care încalcă flagrant dreptul de proprietate şi alte drepturi ce
decurg din acesta. Şi nu sunteţi singurii, din păcate. Cu gândul la
sănătatea publică, ce trebuie, neîndoielnic, respectată şi apărată, multe
binevoitoare persoane şi respectabile personalităţi din România se grăbesc
să accepte o lege profund discriminatorie, de cele mai multe ori probabil
chiar fără să o citească de la un capăt la altul, din lipsă de timp ori din
cauza existenţei altor priorităţi.
Dincolo de controversele şi dezbaterile pro şi
contra fumatului şi asupra drepturilor sau libertăţilor consumatorilor de
tutun, precum şi ale nefumătorilor – nici unele, nici celelalte nefiind,
desigur, de ignorat – păcatul cel mai mare al Legii 15/2016 Antifumat este
faptul că, prin definiţia "spaţiului public închis" nu face
distincţie între spaţiul public şi cel privat şi, ca urmare directă, atentează
la drepturi şi libertăţi individuale prevăzute de Constituţia României
(Art. 44 privind dreptul la proprietate, Art. 26 privind viaţa intimă,
familială şi privată), de Codul Civil (Art. 555 privind dreptul la proprietate)
şi de Declaraţia Drepturilor Omului (Art. 1, 2, 7, 12, 17 - privitoare la
libertate, demnitate, drepturi, egalitate, viaţă personală, proprietate).
Stimaţi domni, vă atragem atenţia că ceea ce nu au
înţeles autorii acestei legi – şi le scapă susţinătorilor ei – este faptul că până
şi un spaţiu public îşi pierde atributul de "public" în anumite
circumstanţe, el devenind spaţiu semiprivat sau chiar privat
(iar clasificările acestea se regăsesc în chiar dreptul urban, studiat de
arhitecţi în facultate, de pildă).
Un hotel, de exemplu, este un spaţiu
public sau semipublic prin natura lui (este în general accesibil şi
deschis publicului şi destinat utilizării colective), DAR în cadrul
acestui spaţiu, pot exista spaţii semiprivate (accesibile şi deschise unei
părţi a publicului, destinate utilizării private colective
sau individuale, şi supuse unor condiţii speciale de acces – cum ar fi
localuri/cluburi private, specializate, cu acces restricţionat). De asemenea,
există, în mod evident, şi spaţii private (inaccesibile şi închise
publicului şi destinate utilizării private – de pildă, camerele
de hotel pe timpul ocupării lor de către persoane private sau spaţiile
pentru personal: bucătărie, vestiar, WC, birouri etc. etc.). La fel se
întâmplă şi în cazul altor spaţii "publice": camere de cămin, de azil
sau de pensiune, birouri, sedii de firme, camerele din bănci unde se numără
banii sau alte locuri în care "este interzisă intrarea persoanelor
neautorizate", localuri pentru fumători sau săli de jocuri interzise
minorilor – deci, spaţii care nu sunt chiar "publice", aşa cum le
consideră Legea Antifumat (şi anticonstituţională) nr. 15/2016.
Amintim aici faptul că înseşi legislaţiile
antifumat foarte aspre din alte state, invocate adeseori, ţin seamă de
dreptul sacru şi inviolabil al proprietăţii. Iată, spre pildă, ce zice
legislaţia americană: "Spaţiul public nu include […] un
birou privat, închis, ocupat exclusiv de fumători, chiar dacă
biroul poate fi vizitat de nefumători, o cameră folosită în principal
ca rezidenţă pentru studenţi sau alte persoane dintr-o instituţie de
învăţământ, o cameră de dormit dintr-un motel sau hotel, sau camera
fiecărui ocupant al unei camere dintr-o instituţie de sănătate"
(pentru conformitate, definiţia spaţiului public în legislaţia americană poate
fi găsită aici: http://definitions.uslegal.com/p/public-place/.)
Spre comparaţie (deloc măgulitoare pentru statul
român de drept), definiţia "spaţiului public închis" din
mult-disputata lege românească antifumat este atotcuprinzătoare, incluzând
spaţii care, teoretic, sunt (ar trebui să fie) private – precum locuinţa
proprie a unei Persoane Fizice Autorizate (PFA), care îşi "permite"
să fumeze la "locul de muncă", adică la domiciliul propriu.
De altfel, dincolo de dreptul sacru la
proprietatea privată, în tot spaţiul occidental, chiar şi acolo unde există
legi antifumat foarte drastice, sunt prevăzute unele excepţii necesare (chiar
şi în spaţiile publice). Astfel, chiar şi în statele (10 la
număr) cu legi foarte restrictive, fumatul este permis în: cluburi private (sau
în celelalte localuri, după închiderea lor pentru publicul larg), penitenciare,
arest preventiv, camere de anchetă, cămine de bătrâni, rezerve de spital,
camere de hotel, pensiune şi alte spaţii locative, spitale şi centre de
psihiatrie, sau instituţii culturale - în cadrul actului cultural-artistic etc.
etc. Toate aceste informaţii sunt la un click distanţă şi este de mirare (sau
nu?) faptul că legiuitorii români nu s-au îndurat să se informeze – măcar
minimal – asupra legislaţiei europene în materie (care, apropo, diferă de la
stat la stat şi încă există destule ţări – vreo 17 – în care fumatul în locuri
publice închise este parţial permis, în anumite condiţii).
Spre deosebire de toate statele europene,
legislaţia românească antifumat se constituie, prin modificările aduse de Legea
15/2016, într-o încălcare flagrantă (şi periculoasă) a dreptului la proprietate
şi la viaţa privată şi este de natură să creeze abuzuri şi precedente
periculoase în privinţa respectării drepturilor omului (aşa cum s-a
întâmplat în cazul studenţilor din Regie, de pildă; camera de cămin este
prin natura ei un spaţiu locativ, deci privat – iar o lege care
interzice consumul unui produs legal în spaţiul privat al locuinţei cetăţeanului
nu are cum să fie decât nedreaptă şi neconstituţională). În plus, şi
alţi termeni sunt impropriu definiţi, sensul lor stabilit prin această lege
încălcând dreptul la proprietate. De exemplu, prin "mijloc de
transport în comun se înţelege orice vehicul utilizat pentru transportul
contra cost al persoanelor". "Orice vehicul"
poate fi un automobil, o barcă, o rulotă, o bicicletă etc. etc. Prin urmare, un
vehicul închiriat contra cost de la o firmă privată de către o persoană
privată pentru uzul privat al acelei persoane este, conform acestei
legi, un mijloc de transport în comun! Iar şirul definiţiilor incorecte
sau incomplete nu se opreşte aici: locul de joacă pentru copii, ţigara
electronică, "pereţii" unei construcţii suferă de carenţe grave în
definirea lor conform acestei legi şi intră, în parte, în contradicţie şi cu
alte legi în vigoare (de pildă, cu cele legate de activităţile de construcţii
şi de autorizare a acestora: nici un constructor – şi nici legile care
reglementează activitatea constructorilor – nu consideră o perdea sau o folie
de plastic ca fiind "perete", aşa cum e el definit de actuala Lege
Antifumat).
Desigur, atunci când vine vorba despre o temă atât
de importantă ca sănătatea publică, sensibilităţile sunt mari, iar
"corectitudinea politică" este, evident, prevalentă. În grija lor
pentru sănătate (firească, de altfel), în preocuparea lor pentru "binele
public", pentru "viitorul copiilor noştri", o parte din
cetăţenii acestei ţări – printre care vă aflaţi şi dumneavoastră, domnule
Arafat şi domnule Voiculescu – sunt dispuşi să renunţe la drepturile lor
individuale pentru "binele comun", să închidă ochii la falimentul
localurilor destinate exclusiv fumătorilor (localuri care, prin natura lor, nu
au cum să afecteze drepturile nefumătorilor, aşa cum se sugerează), sunt
dispuşi să accepte intervenţii poliţieneşti în viaţa oricărei persoane (fizice
sau juridice) private, care consumă sau permite consumul unor produse
legale într-un spaţiu privat, inaccesibil publicului larg, şi, ca atare,
neprezentând nicidecum un pericol pentru "sănătatea publică" cea
mult-invocată.
Nu ne putem abţine aici de la observaţia că toate
regimurile totalitare din lume au suprimat drepturile individuale pentru un
ipotetic "bine comun". Iar rezultatele acestui "bine
comun" le ştim cu toţii – iar unii dintre noi, dintre cei care am trăit
astfel de "experimente", nu suntem dispuşi la repetarea lor. Ca
atare, ne este greu să credem că în România secolului XXI se găsesc persoane
care să iniţieze, să promulge sau să susţină o lege ce încalcă atât de grav
dreptul la proprietate şi la viaţa privată. Cu toate astea, în virtutea
"binelui comun" pomenit, răul a fost făcut prin Legea Antifumat nr. 15/2016.
Din fericire, însă, iată, s-a propus recent – şi
s-a aprobat în Senatul României – modificarea acestei legi, în sensul relaxării
interdicţiilor draconice pe care le impune. Salutăm această iniţiativă şi
invităm pe toţi oponenţii acestui proiect de modificare a Legii Antifumat,
aflat în dezbaterea Camerei Deputaţilor să ia aminte bine la prevederile
neconstituţionale ale acesteia, amintite mai sus.
Stimate Domnule Arafat, stimate Domnule
Voiculescu,
Nu avem nici o îndoială în privinţa bunei dumneavoastră
credinţe, nu avem nici o îndoială că, opunându-vă relaxării Legii Antifumat, nu
aveţi în vedere decât obiective sănătoase pentru o societate sănătoasă.
De aceea ne exprimăm mirarea asupra faptului că
v-au scăpat din vedere – şi nu numai dumneavoastră, ci şi tuturor
susţinătorilor Legii 15/2016 – unele aspecte legate de această lege care contravin
însuşi scopului său declarat, şi anume prevenirea şi combaterea
consumului produselor din tutun, precum şi protecţia
nefumătorilor, dar şi a fumătorilor (cf. Art. 1). Astfel:
1. Legea Antifumat nr. 349/2002, în forma ei
iniţială (nemodificată prin Legea 15/2016) prevedea la art. 7.1. interzicerea
comercializării produselor de tutun pe o distanţă de sub 50 metri faţă de
spitale şi unităţi de învăţământ (în afara celor universitare). De
asemenea, proiectul iniţial al Legii 15/2016 introducea această interdicţie la
art. 7.2 (250 m faţă de spitale şi orice unităţi de învăţământ). Această
prevedere a dispărut din forma finală a actualei Legi Antifumat nr. 15/2016, contrar
însuşi scopului legii.
2. Proiectul iniţial de modificare a vechii Legi
Antifumat cuprindea, aşa cum reiese din documentele de pe site-ul Camerei
Deputaţilor o prevedere interesantă - şi anume aceea că sumele încasate din
amenzile aplicate pentru încălcarea legii antifumat "se fac
venit la bugetul de stat şi se virează către bugetul Ministerului Sănătăţii
pentru finanţarea programelor naţionale de sănătate".
În mod surprinzător (sau nu?), această prevedere nu se regăseşte în forma
finală a Legii 15/2016. Care lege are scopul declarat de a combate
şi a preveni efectele consumului de tutun, dar şi de a proteja
fumătorii, prin diverse programe naţionale de sănătate.
3. Taxa pe viciu colectată de la
consumatorii de tutun (şi alcool) a fost în mod expres concepută în scopul combaterii
consumului produselor din tutun (şi alcool) şi finanţării unor programe
naţionale de sănătate în acest scop. Deşi există o lege în care se
stipulează acest lucru (Legea 95/2006), articolele 361 şi 362 ale acestei legi
lasă loc de interpretări – în sensul că sumele încasate din această taxă pot fi
redirecţionate şi către alte scopuri (de exemplu, "pentru rezerva
Ministerului Sănătăţii Publice pentru situaţii speciale"). O lege
într-adevăr destinată prevenirii şi combaterii fumatului, precum
şi protecţiei fumătorilor ar trebui să stipuleze în mod clar şi fără
echivoc faptul că taxa pe viciu încasată de la fumători va fi destinată în
mod exclusiv prevenirii şi combaterii efectelor fumatului, prin programe
naţionale speciale de sănătate. Nu de alta, dar sumele încasate din
taxa pe viciu (circa 325 milioane euro pe an) nu prea au fost folosite în
programe destinate fumătorilor. În perioada 2006-2012, de exemplu,"Banii
au fost alocaţi, printre altele, pentru programele naţionale de tratament
privind bolile transmisibile şi netransmisibile (HIV/SIDA, TBC, boli
cardiovasculare, oncologice, neurologice, diabet zaharat, hemofilie, talasemie,
boli rare). Totodată, din sumele primite de MS (Ministerul Sănătăţii, n.n.)
din taxa de viciu s-au făcut cheltuieli pentru achiziţia de ambulanţe,
dar şi pentru realizarea unor studii de fezabilitate în vederea reabilitării
a 15 spitale judeţene, cât şi pentru achiziţionarea de echipamente şi
tehnică de calcul pentru medicii de familie" (http://www.mediafax.ro/social/taxa-pe-viciu-aduce-la-sanatate-din-2006-circa-1-3-miliarde-de-lei-pe-an-12738719)
.
În condiţiile direcţionării taxei pe viciu către
diferite sectoare din sănătate, mai puţin cel al prevenirii fumatului,
programul naţional STOP FUMAT a fost chiar sistat adeseori (în 2012 a
fost oprit de tot; în 2010 – în Timişoara; în 2014 – în Caraş Severin şi în
Târgu Mureş etc.), fumătorii fiind, practic, total abandonaţi (şi lipsiţi de
drepturi), după ce au contribuit din greu la bugetul statului. Toate
acestea se întâmplă în condiţiile în care un fumător (dacă fumează un pachet de
ţigări pe zi, la un preţ mediu de 15 lei) contribuie anual la bugetul de
stat cu aproximativ 4.380 lei (cuprinzând aici toate taxele – adică 80% din
preţul pachetului), o sumă ce depăşeşte cu mult media contribuţiilor pentru
asigurări de sănătate, calculată la salariul mediu…
4. Conform directivelor europene în materie (a
se vedea Directiva 2014/40/UE – în vigoare la data adoptării Legii 15/2016),
Legea pentru combaterea efectelor tutunului ar fi trebuit să cuprindă reglementări
specifice referitoare la ingredientele permise la fabricarea ţigărilor (să
interzică aditivii care pot mări dependenţa sau care se pot constitui în
factori negativi suplimentari etc.), întru protecţia consumatorilor –
adică a fumătorilor. Astfel de prevederi nu se regăsesc în actuala Lege
Antifumat, dar au fost introduse în proiectul PL-X nr. 272/2016 pentru
modificarea legii antifumat, aflat în prezent în dezbaterea Camerei Deputaţilor.
5. O reală măsură de prevenire şi combatere
a fumatului – de introdus, desigur, într-o lege care să urmărească într-adevăr
protecţia fumătorilor – ar fi etichetarea completă a pachetelor de ţigări
(practic, să se menţioneze pe pachet toate ingredientele pe care produsul
le conţine, aşa cum se întâmplă la toate produsele de pe piaţă),
astfel încât fumătorul sau potenţialul fumător să se afle în deplină cunoştinţă
de cauză. Nici o lege în materie nu stipulează o astfel de măsură, ceea ce constituie
o discriminare gravă la adresa fumătorilor comparativ cu alte tipuri de
consumatori.
În mod evident, problemele Legii Antifumat, aflată
actualmente în vigoare, nu se opresc aici, iar mare parte dintre ele nu vor fi
rezolvate nici chiar după adoptarea proiectului aflat în dezbatere la Camera
Deputaţilor. Suntem de părere că atât drepturile fumătorilor şi ale
nefumătorilor, cât şi necesitatea prevenirii şi combaterii consumului de
produse din tutun au fost abordate şi dezbătute până azi în mod superficial, pe
alocuri instigator şi jignitor, şi cel mai adesea discriminatoriu – în
contradicţie cu Constituţia şi legile României, dar şi cu dreptul internaţional
– ignorându-se atât de facto, cât şi de jure problemele actuale
şi reale legate de fumat şi de fumători. Aceste probleme sunt,
evident, acute, majore şi se cer rezolvate cu necesitate şi cu prioritate, însă
nu prin încălcarea unor drepturi fundamentale şi, fireşte, luându-se în
calcul faptul că fumătorii sunt cei mai mari contribuabili la bugetul de stat,
după conducătorii auto, dar şi cei mai nedreptăţiţi (şi stigmatizaţi)
consumatori din România.
Sperăm, aşadar, stimate Domnule Arafat, stimate
Domnule Voiculescu, ca, din poziţiile dumneavoastră de reprezentanţi ai unor
instituţii care beneficiază în mod direct de contribuţiile fumătorilor la
bugetul României, să vă implicaţi în mod nemijlocit şi activ în măsuri reale de
prevenire şi combatere a fumatului, măsuri care să nu suprime, totuşi, drepturi
fundamentale ale cetăţenilor acestei ţări.
Cu respect, speranţă şi mulţumiri pentru
implicarea dumneavoastră viitoare,
Liga Fumătorilor – grup informal pentru
apărarea drepturilor şi libertăţilor omului
Bucureşti, 11.09.2016
_____________
Vă invit să citiţi şi:
_____________
Vrei o tara ca afara? Pai cauta dracu sa vezi legile de afara ca sunt aceleasi.
RăspundețiȘtergereDreptul meu de a nu-ti simti fumul de tigara unde se aplica?
Dreptul tău de a nu simţi fumul de ţigară se aplică în spaţiile PUBLICE. Şi, evident, în spaţiul tău privat, adică acasă la tine sau în localul tău de nefumători, unde tu faci regulile. În rest, "caută dracu' să vezi că legile de afară" NU sunt aceleaşi. Nici în mult invocata şi ridicata în slavă America, dată de exemplu de antifumături; în SUA spaţiul public nu include, de exemplu, biroul cetăţeanului, camera de cămin etc. etc. Adică spaţiul lui PRIVAT de muncă sau de locuit.
ȘtergereA bon entendeur, salut!