Controversele iscate de reapariţia lui Marian Munteanu pe
scena publică sunt multiple; probabil le voi aborda curând pe blogul Ţărănista.
Astăzi mă voi opri doar la recentul Comunicat
al Institutului Elie Wiesel, în care se afirmă că „persoana publică Marian Munteanu
prezintă un motiv de îngrijorare”.
Este dreptul democratic al Institutului să se îngrijoreze şi
să ia poziţii pe diverse teme, mai ales când, nu-i aşa, mass-media i le
solicită. Dar parcă să zic că ar fi bine ca ideile (şi acuzaţiile) pe care Elie Wiesel le
exprimă în astfel de comunicate să fie bazate
pe fapte şi, mai ales, coerente cu politicile oficiale ale institutului.
Or, comunicatul care îl priveşte pe Marian Munteanu nu prea îndeplineşte aceste
premise.
Comunicatul e scurt (l-am preluat de pe site-ul Institutului); am să-l redau aici în întregime (nu de alta, dar s-a mai
întâmplat să dau linkuri către comunicate care între timp au dispărut):
În urma solicitărilor
din partea reprezentanţilor mass-media, adresate Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din România
„Elie Wiesel”, de a exprima poziţia
oficială în privinţa
candidaturii domnului Marian Munteanu la funcţia
de Primar al Capitalei și
dacă acest fapt oferă un motiv de îngrijorare,
comunicăm următoarele aspecte:
1. Institutul „Elie
Wiesel” nu comentează opţiunile
pentru candidaturi la alegerile locale sau parlamentare ale partidelor
politice.
2. Persoana publică
Marian Munteanu prezintă un motiv de îngrijorare în măsura în care se confundă
sau promovează simbolistica extremismului de dreapta interbelic și,respectiv, face
declaraţii
publice cu scopul de a minimaliza sau a nega o serie de realităţi
istorice actuale. În acest sens,
menţionăm declaraţia de ieri, 13 aprilie, la un post de televiziune,
prin care a deformat sensul și conţinutul Legii 217/2015. Marian Munteanu a afirmat că:
Legea 217/2015 este o lege antisemită. Nu
prea există antisemitism, mai degrabă xenofobie. Toţi suntem filosemiţi
pentru că suntem creștini.
Astfel de aprecieri
populiste, lipsite de argumente nu
fac decât să eludeze posibile evenimente
sau stări emoţionale generate de percepţii
socio-etnice negative sau de prejudecăţi xenofobe, antisemite, rasiste.
Evident, problemele acestui comunicat se găsesc la punctul
2, şi, mai ales, în fraza de încheiere – am evidenţiat în aldine fragmentele ce mi-au atras atenţia.
Institutul îl acuză pe Munteanu că urmăreşte minimalizarea
sau negarea unor realităţi istorice actuale
- prin afirmaţiile sale că nu prea există antisemitism în România, ci
mai degrabă xenofobie, că românii sunt filosemiţi, pentru că sunt creştini -,
subliniind Institutul că aceste afirmaţii sunt lipsite
de argumente.
Nu ştiu câtă lume cunoaşte faptul că, periodic, Institutul
Elie Wiesel comandă sondaje de opinie
(relevante statistic la nivel naţional – sunt publice, le găsiţi pe toate aici)
specializate pe obiectul de activitate al institutului – studierea
Holocaustului din România şi, desigur, analiza antisemitismului şi a
discriminării la români. Ultimul sondaj pe aceste teme datează nu mai devreme de 2015 (îl găsiţi în întregime aici) . Or, acest sondaj este o oglindă a „realităţilor istorice actuale”
din ţara noastră, care stau în felul următor:
1. Evreii sunt percepuţi
mai curând neutru de peste jumătate dintre respondenţi, nefiind nici o problemă, dar nici un avantaj pentru România. Totuși,
această minoritate aduce și beneficii României, 17% dintre respondenţi
apreciind că evreii au o contribuţie
folositoare în anumite regiuni și
ocupaţii, iar 11% declarând
ca această minoritate este o resursă valoroasă pentru ţara noastră.
Notă: procente în
uşoară creştere faţă de 2007, de exemplu, când statisticile arătau 15%
pentru contribuţia folositoare, respectiv 10% pentru resursa valoroasă, conform
site-ului Institutului.
2. Folosind scala de măsurare a distanţei
sociale Bogardus, unde 1 este cea mai apropiată relaţie acceptată cu o
minoritate (membru de familie), iar 7 cea mai depărtată (nu ar trebui să vină
în România), se poate observa că există
o toleranţă mai mare în raport
cu evreii (3,76) și
maghiarii (3,96) și una semnificativ mai scăzută în raport cu
romii (4,97) sau arabii (4,82).
Notă: Toleranţa faţă
de evrei este în creştere faţă de 2007, când pe scala Bogardus se situa la
4,23 – care îi situa pe evrei tot în faţa romilor sau
arabilor, similar cu situaţia de azi.
3. Distanţa socială mai mică în raport cu evreii este susţinută
prin faptul că aceștia sunt
acceptaţi în familie (16%),
în grupul de prieteni (15%) sau ca vecini (18%). De asemenea, apare o pondere
mai scăzută (7%) a celor care declară că aceștia
nu ar trebui să vină în România.
Notă: în 2007,
acceptarea socială era, în linii mari, mai
scăzută, proporţiile fiind, în ordine: 9%, 14%, 11%, respectiv 8%.
4. Faptul că evreii reprezintă o comunitate care conduce la progresul ţării întrunește peste jumătate din opiniile favorabile
ale respondenţilor.
O tendinţă
de dezacord clar se observă în cazul
afirmaţiei ”Evreii acţionează pentru destabilizarea
societăţii în care trăiesc”, care întrunește
dezacordul a peste jumătate din persoanele intervievate.
Notă: în 2007 în
jur de 40% din populaţie considera că evreii conduc la progresul ţării – deci cam
cu 10% mai puţin decât azi şi 48% - deci, în proporţie mai redusă – nu erau de acord cu afirmaţia privitoare la destabilizare)
Aşadar, studiile
sociologice arată o toleranţă mare a românilor faţă de evrei, iar tendinţa este
de creştere continuă. Şi nimic din aceste sondaje nu pare să ne
dea motive de îngrijorare faţă de „posibile
evenimente sau stări emoţionale generate de percepţii
socio-etnice negative sau de prejudecăţi xenofobe, antisemite, rasiste”,
cum ne dă de înţeles I.E.W., realitatea fiind mai degrabă invers. Ceea ce duce,
logic, la concluzia că afirmaţiile lui Marian Munteanu nu minimalizează şi nu neagă „o serie de realităţi istorice actuale”
ci dimpotrivă, re-confirmă, re-afirmă
realitatea şi starea de fapt, fiind
în total acord cu înseşi datele oficiale ale Institutului Elie Wiesel, care,
nu-i aşa, se pot constitui în orice moment în argumente.
Tare mi-e teamă mie, pe de altă parte, că tocmai Institutul public Elie Wiesel prezintă un
motiv de îngrijorare. O analiză – nu foarte profundă – a frazei cu care se
încheie comunicatul poate duce foarte bine la concluzia că acest institut nu luptă, de fapt, împotriva antisemitismului.
Logica ne zice nouă că, dacă afirmaţiile lui Munteanu sunt,
de fapt, conforme cu realitatea
(potrivit sondajelor) înseamnă că nu
eludează posibile evenimente legate
de percepţii negative etc., ci concordă cu realitatea de fapt, care arată că
aceste percepţii negative sunt reduse – şi în continuă scădere – în rândul
românilor (şi, pe cale de consecinţă, la fel sunt şi şansele ca ele să genereze
vreun soi de „posibile evenimente sau stări emoţionale” îngrijorătoare). Şi mai
înseamnă toate acestea că Institutul ne
induce pe toţi în eroare, el însuşi eludând
o realitate oglindită în chiar sondajele pe care site-ul său le găzduieşte.
Contrazicând astfel realităţile istorice actuale şi
sugerând că acestea sunt diferite faţă de ce arată studiile sociologice, sugerând
– contrar acestor studii – că realitatea românească este pândită de „posibile
evenimente sau stări emoţionale generate de percepţii
socio-etnice negative sau de prejudecăţi xenofobe, antisemite, rasiste”,
Institutul Elie Wiesel se face vinovat
tocmai de „fapta” de care îl „acuză” pe Munteanu: negarea, minimalizarea,
eludarea realităţii.
Negând realitatea, I.E.W. alimentează subliminal temeri
nejustificate în rândul populaţiei, cultivând astfel (în mod conştient şi voit?) o potenţialitate antisemită – care,
nota bene, actualmente este scăzută în rândul populaţiei,
conform sociologilor.
Rezum, ca să înţeleagă tot românul, tot evreul şi alţi
conlocuitori ai patriei noastre:
Marian Munteanu zice: „Hai, frate, chestia asta cu românii care îi urăsc
pe evrei e o vrăjeală, că românul e creştin şi-şi iubeşte aproapele. Da’ dacă
nu suferă pe cineva, apăi ăla e mai degrabă arabu’ şi alţi venetici, nu evreul!”
La care Institutul ripostează: „Băi, obraznicule, îţi zic io
că românu’ urăşte evreii şi străinii şi din cauza asta poate o s-avem
probleme! Iar tu, dacă mă contrazici, eşti „un motiv de îngrijorare”, adică eşti,
cum să-ţi zic eu ţie, aşa, cam periculos!”
Asta în condiţiile în care Institutul ştie foarte bine că românul
nu-l urăşte pe evreu, pen’ că Institutul din când în când angajează nişte tanti
şi nişte neni care tot fac sondaje de ani de zile şi, ce să vezi, sondajele
astea arată că românul şi evreul trăiesc împreună bine-mersi şi au o relaţie
super-OK. Curat dezinformare, coane Institutule! – ar zice un personaj caragialesc.
Eu aş zice în încheiere că acest Institut pare că nu
acţionează uneori pe linia asumată de luptă împotriva antisemitismului, ci,
dimpotrivă, se îndreaptă ocazional în direcţia contrară, mai mult sau mai puţin
conştient, dar din ce în ce mai evident. Motiv pentru care Institutul Elie Wiesel ar trebui să prezinte un real motiv de îngrijorare în rândul comunităţii evreieşti şi al opiniei publice în general, dar şi la nivel guvernamental, în particular...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu