joi, 29 martie 2012

De ce nu devin profesoară...

... în sistemul public din România

____________________________________________________________________
Every year (quite literally) in the last quarter of a century, a new education reform takes place in Romania, while teachers' lives become increasingly hard and more humiliating every day.
____________________________________________________________________

Mă gândisem inițial să dedic articolul de luna aceasta unei ample analize a sistemului românesc de învățământ. Însă s-au făcut atâtea... și în zadar, din păcate. Așa că voi prezenta mai jos motivele care mă împiedică pe mine, personal, să intru în acest sistem:






1. Pentru că în fiecare an are loc câte o "reformă a învățământului"
2. Pentru că manualele alternative sunt din ce în ce mai proaste (și mai multe, mi se pare) și nu asigură o coerență a procesului de învățare pe toată durata școlarizării
3. Pentru că promovarea profesorilor se face printr-un proces greoi și (mult prea) îndelungat
4. Pentru că profesorul de la clasă are o răspundere față de elevi uneori MULT mai mare decât au părinții, acasă. În schimb, autoritatea profesorului tinde către zero.
5. Pentru că, dacă se întâmplă să lucrez într-o universitate și am nenorocul de a mă îndrăgosti de un coleg, statul nu-mi îngăduie să mă căsătoresc cu el. Ori, dacă am făcut-o deja, voi avea de ales între a-mi păstra soțul ori locul de muncă.
6. Pentru că materialele didactice și cărțile sunt mult prea scumpe pentru buzunarul unui om de rând, deci și pentru un profesor.
7. Pentru că niciodată posturile "bune" nu sunt scoase la titularizare.
8. Pentru că s-ar putea să fiu colegă cu doamna profesoară care le explica serioasă elevilor că în enunțul "Ana, al cărui tată" acordul este corect.
9. Pentru că, dacă aș fi profesoară la clasa a IX a, s-ar putea să am în clasă elevi care nu știu încă să scrie și / sau să citească, după 8 ani de școală.
10. Pentru că salariul de profesor debutant nu mi-ar acoperi nici întreținerea.

P.S. Majoritatea motivelor enumerate mai sus sunt valabile și pentru sistemul privat de învățământ din România. De aceea, nu voi "funcționa" ca profesoară nici în cadrul acestuia.
P.P.S. (Actualizare la 5 iulie 2014): Mai multe motive se găsesc din plin în reportajul Irinei Szasz  Persona Non grata - povestea profesorului Ioan Urs, rejectat de sistemul românesc de învăţământ pentru că... era prea capabil

Un comentariu:

  1. ivanalexmihaela@yahoo.com31 martie 2012 la 19:33

    Un adevar care inca mai doare, inca este crunta realitate in sistemul de invatamant din Romania. PANA CAND? NE AUDE CINEVA?

    RăspundețiȘtergere